PRODUKT- OG RETREATUTVIKLING

En tydeliggjøring av produktet mot en klar og spisset målgruppe er grunnlaget for en kostnadseffektiv og virkningsfull markedsføring.

Etter mange år med gjennomføring av produkt- markedsanalyser, og ikke minst etter å ha startet turoperatøren Inner & Outer Journeys (www.ioj.no) som utvikler og formidler reiser for kropp og sjel, har vi etter hvert opparbeidet god erfaring med utvikling av produkter og tydeliggjøring av målgrupper.

 

Vi har særlig kompetanse på å utvikle produkter rettet mot segmentet Innovasjon Norge kaller «Escape» og som NordNorsk reiseliv kaller for Northern TimeOut konseptet. Felles for segmentene er at de har behov for å «melde» seg ut av en hektisk hverdag, stresse ned, være i kontakt med naturen – uten pulsklokke og øre-telefoner – mer som «naturnærvær» eller «naturbasert velvære». Dette er produkter som Sverige og Danmark leverer på – mens det i mindre grad har vært utviklet i Norge.

 

Eksempler på produkter kan være ulike former for retreater som yoga-, mindfulness-, qigongretreater osv., pakketering av pilegrimsvandringer, utvikling av stillhets-produkter, tilbud om Shinrin-yoku mv.

 

Med bruk av ulike verktøy tilbyr vi gjennomføring av workshoper, der vi kan bidra til å tydeliggjøre utvikling av produkter rettet mot Escape-segmentet.

 

For overnattingssteder

 

Har du et overnattingssted der du ønsker å tilby retreater, kan vi bistå deg i produktutviklingen. Vi kommer gjerne på befaring, og gjør en gjennomgang sammen med deg. Sammen ser vi på fortellingen du ønsker å formidle og behovene du ønsker å dekke. I tillegg går vi gjennom de mer funksjonelle sidene av tilbudet, som overnattingskapasiteten, grupperom, serviceanlegg, serveringstilbudet, mulige samarbeidspartnere, naturområder i nærheten osv. Vi bistår også gjerne med rådgivning ift. markedsføring med tydeliggjøring av målgrupper, markedskanaler osv..

 

Ved endt gjennomgang skrives det en oppsummerende rapport med forslag til tiltak.

 

Her er eksempel på oppdrag vi kan gjøre:

  • Tydeliggjøring av den overordnede fortellingen din, og hvilke behov du ønsker å dekke
  • Produktvurdering – gjennomgang av det funksjonelle produktet i et markedsperspektiv
  • Kartlegging av markedsmuligheter basert på blant annet etterspørselstrender
  • Konkurrentanalyse – hvem er konkurrentene, og hvordan skille seg fra dem
  • Forslag til bruk av markedskanaler

 

Eksempel på tidligere prosjekter:

  • Utvikling av retreater for Inner & Outer Journeys, på Bali, India, Hellas, Valdres i Norge osv., med ulikt innhold som yoga, watsu, qigong, greske gudinner, maling, skriving osv. (www.ioj.no)
  • Utvikling og gjennomføring av workshop: «Transformerende opplevelser - stillhet som produkt» for reiselivsaktørene i «Øyriket» i Møre- og Romsdal. Presentasjon av retreater, pilegrimsvandring og Shinrin-yoku (forest bathing).
  • Prosjektledelse forstudie for bedriftsnettverk: «Naturbasert velværeturisme». Gjennomføring av større markedsvurdering for tre gårder på Romerike som ønsket å kartlegge mulighetene for å satse på retreater.
  • Testpilot for NordNorsk reiseliv for konseptet Northern Timeout (www.northerntimeout.no)
Foto: Seth Kane, Unsplash
Foto: Seth Kane, Unsplash